Haukes Kekerdom nostalgie groep volgen op

 

                                    Haukes Kekerdom nostalgie volgen op      

 

 

 

 Van Kaasmaker tot Internationaal Transporteur

Hermann Haukes sr.

 

Hermann Haukes, geboren op 1 december 1878 te Zyfflich in Duitsland, trouwt in 1909 op 30-jarige leeftijd met de op 18 juni 1881 in Kekerdom geboren Anna Maria Awater.

In datzelfde jaar verhuizen Hermann en Anna Maria naar de Spaldropstraat. Hier was speciaal voor de bedrijfsleider/kaasmaker een woonhuis gebouwd. Dit pand lag direct naast  Kaasmakerij “Onder Ons” in Kekerdom. De Kaasmakerij bevond zich in het pand van de huidige Botsestraat nummer 37 en het huis van Hermann en Anna Maria lag dus daarnaast (huidige nummer 35).  Hermann Haukes werkte al een tijdje in de Kaasmakerij en was in het jaar waarin hij trouwde ook als bedrijfsleider aangesteld. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 Hermann en Anne Maria Haukes Awater en hun zoon Johan (1) voor de voordeur van hun bedrijfswoning (deze foto is gemaakt rond 1910)

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 Hermann Haukes samen met een van zijn personeelsleden en zijn hond op het laad- en losperron van zijn eerste boter- en kaasfabriek "Onder ons" (dit is nu Botsestraat 35).

 

 

Vanaf 1909 loopt kaasfabriek "Onder ons" zeer goed, maar helaas breken in 1914 slechtere tijden aan. De fabriek heeft te maken met grote concurrentie van andere fabrieken in de buurt en ook de Eerste Wereldoorlog zorgt ervoor dat de zaken slecht gaan. Hermann Haukes, die op dat moment nog steeds de Duits nationaliteit heeft, wordt opgeroepen om te gaan dienen in de oorlog. Door zijn vertrek naar het front komt de kaasmakerij zonder een goede kaasmaker en bedrijfsleider te zitten.

Omdat er geen geschikte opvolger voor Hermann Haukes gevonden kan worden, zien de eigenaren van de fabriek zich genoodzaakt om de fabriek en het woonhuis onder opbod te verkopen aan de concurrent, de coöperatieve stoomzuivelfabriek de Duffelt uit Leuth. De Duffelt wordt per 15 juni 1914 eigenaar van de fabriek en het woonhuis.

Hermann Haukes ziet het dienen in de oorlog helemaal niet zitten en hij keert spoedig na zijn oproep weer terug naar Kekerdom. Na zijn thuiskomst krijgt Hermann een flinke tegenslag te verwerken. Zijn vrouw Anna Maria komt op 26 juli 1916 op 35-jarige leeftijd plotseling te overlijden.

Begin 1917 besluit Hermann om zich tot Nederlander te laten neutraliseren en keert hij weer terug op de kaasfabriek "Onder ons".

Op 23 april 1917 koopt hij de fabriek en wordt hij zelfs directeur  van “Onder Ons”. De vorige eigenaren van "Onder ons"  hadden al direct na de verkoop besloten om naast de oude fabriek een nieuwe fabriek te bouwen (nummer 39-41 aan de huidige Botsestraat). 
Toen de fabriek in 1918 klaar was besloten de eigenaren dat Hermann Haukes exploitant moest worden. 
Op 19 juli 1918 koopt Hermann Haukes samen met zijn nieuwe compagnon Robert van Beek,  een koopman uit Kleef, de nieuwe fabriek. Na deze aankoop is hij eigenaar van zowel de oude als de nieuwe fabriek. De oude fabriek wordt hierna definitief gesloten en de nieuwe fabriek, genaamd "Holländische Dampkäserei", gaat op volle toeren draaien. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

De boter- en kaasfabriek "Holländische Dampfzkäserei" van Hermann Haukes. Dit pand is nu Botsestraat 39 en 41. Als je het goed bekijkt zijn, als je van Millingen aan de Rijn afkomt, in Kekerdom aan je rechterhand al de huizen op één na (Botsetstraat 33) eigendom geweest van een van de leden van de familie Haukes. Het gaat hier om de huizen aan de Botsestraat 35 t/m 51. 

(Hier op deze ansichtkaart staat Spaldorpstraat, na de oorlog werd het de Leuthse Grintweg en daarna de Botsestraat

 

 

Omdat de fabriek in heel het land en ook over de grens in Duitsland een hele goede afzet heeft, besluit Hermann om in 1918 zijn eerste vrachtwagen aan te schaffen en in 1919 blijkt er al een tweede wagen nodig.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Van de eerste auto bij Haukes (1918) is helaas geen foto bekend, wel is het zeker dat het om een zelfde soort auto gaat als de auto hierboven.

Merk: Horch gebouwd in Zwickau Oost-Duitsland. Motor: 4-cilinder zijklepbenzinemotor met kettingaandrijving, massieve banden, carbidverlichting en een laadvermogen van +/- 4 ton.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hierboven de tweede auto (1919) die Hermann aanschaft. De wagen werd aangekocht op een tentoonstelling in Den Haag.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Merk: Daag. Gebouwd in Ratingen in Duitsland. Deze fabriek bestond tussen 1910 en 1929 en is later overgenomen door Krupp. Motor: 4-cilinder zijklepbenzinemotor. De aandrijving was voor die tijd al erg modern via cardanaandrijving en ook was de topsnelheid van 60 km p/u voor die tijd al erg hoog. Deze wagen stond ook nog op massieve banden en had carbidverlichting.

Met deze twee wagens werd veel en ver gereden door heel Nederland, maar ook naar Krefeld en het Ruhrgebied in Duitsland.

Chauffeur op deze Daag was meestal Wim Thijssen uit Kekerdom (Grootvader van Thijssen Transport Millingen). Op deze foto staan Hein Haukes en Johan (1) Haukes.

 

Begin 1920 trouwt Hermann Haukes met zijn huishoudster Elisabeth Leenders. Een tijd daarvoor had de pastoor van Kekerdom nog een opmerking gemaakt naar Hermann dat het een schande was voor het dorp dat hij als weduwnaar onder een dak woonde met zijn huishoudster. Hierop had Hermann geantwoord dat het dan ook een schande was dat de pastoor onder een dak woonde met zijn huishoudster. Hierop had hij van de pastoor geen antwoord gekregen. 

De nieuwe fabriek draait vanaf de opening in 1918 zeer goed.  Vooral export naar het buitenland loopt goed.

Op 17 november 1924 verliest Hermann zijn zoon Johan, die op dat moment 14,5 jaar oud is,  aan een hersenvlies ontsteking.

Enkele jaren later krijgt Hermann opnieuw een grote klap te verwerken, ditmaal op zakelijk vlak. Begin 1929 sluit Duitsland de grenzen voor export vanaf Nederland. Zijn compagnon van Beek had zich al eerder teruggetrokken uit het bedrijf en begin 1929 gaat de fabriek failliet. Beide fabrieken worden op 5 april 1929 per opbod verkocht.

Omdat de toen aanwezige vrachtwagens niet op naam van de fabriek staan, kan Hermann Haukes verder gaan met vervoer met deze wagens. Reeds voor het faillissement  werd al veel gereden voor boeren, caféhouders en winkels in de buurt. Na het faillissement wordt dit vervoer verder uitgebreid en begint men ook met het vervoer van allerlei soorten bakstenen vanaf de steenfabrieken in de polder.

In 1932 koopt Hermann Haukes naast de fabriek een groot perceel grond waarop hij een huis en een grote garage laat bouwen, het pand aan de huidige Botsestraat, nummer 43. Vanaf deze plek start hij een transportbedrijf en gaat hij zich steeds meer richten op vervoer en handel van stenen, bouwmaterialen, zand en grind.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hierboven zien we de enige overgebleven foto van een T-Ford die bij Haukes in gebruik zijn geweest.
Op de foto van rond 1930 staat links Joep Haukes en rechts Frans Stinissen.

 

Tot aan de oorlogsjaren loopt het transportbedrijf van Hermann op rolletjes, maar in de oorlog worden de auto’s gevorderd. Gelukkig krijgt men de auto's kort na invordering weer terug. Hoe dit mogelijk was is niet precies bekend, maar waarschijnlijk was de Duitse militair die belast was met de vordering een bekende van Hermann Haukes. Mogelijk heeft hij ervoor gezorgd dat Hermann de wagens terugkreeg. Als tegenprestatie moest hij dan wel voor de Duitser gaan rijden.

Toen het dorp in 1944 moest evacueren heeft men geprobeerd om de wagens te verstoppen, maar helaas was er na de bevrijding, op twee door hen zelf in twee stukken gesneden opleggers na, niets meer terug te vinden van hun vooroorlogse wagenpark.

Na de oorlog begint men al weer snel een nieuw transportbedrijf op te bouwen. De eerste wagens bestonden uit een stel toegewezen vooroorlogse wrakken en enkele goede oorlog dumpauto's.
Samen met zijn 9 zonen kon Hermann in korte tijd een groot en bekend transportbedrijf en een wegenbouw- en aannemersbedrijf opbouwen.

 

Op 27 augustus 1955, op bijna 77-jarige leeftijd, overleed Hermann Haukes

 Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 

 

 Zijn zonen Hein, Joep, Hermann, Willy, Gerrit, Johan, Theo, Thomas en Paul zetten het bedrijf toen verder voort.

 

 

Terug naar boven

 

     

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?