Haukes Kekerdom nostalgie groep volgen op

 

                                    Haukes Kekerdom nostalgie volgen op      

 Jaren '40

 

De oorlogsjaren 1940/1945

 

In het begin van de oorlogsjaren had men bij Haukes waarschijnlijk naast de 4 nieuwe Fords V8 en de Chevrolet 6-cilinder nog twee of drie andere wagens in het bezit.

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Ford V8 met in de cabine Joep Haukes en voor de wagen Albert Janssen (lange Kat)  

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner                    Chevrolet 6 cilinder met in de cabine Herman Haukes jr. en voor de wagen Willy Haukes                  

 

In het begin van de oorlog in 1940 vindt een groot ongeluk plaats waarbij een Ford V8 en een DAF oplegger zijn betrokken. Het ongeluk gebeurt in Plasmolen bij Mook. Chauffeur Willy Haukes is met zijn auto langs de weg geraakt en tegen een boom gebotst.

Kolenboer Naat Derks uit Millingen a/d Rijn had in Heerlen nog een grote partij schaarse eierkolen op de kop weten te tikken, terwijl deze op de meeste plaatsen alleen nog op de bon te verkrijgen waren. Omdat het voor die tijd een verre rit was en omdat de kans van diefstal van de kolen op de terugweg erg groot was, zou men 's morgens vroeg vertrekken vanaf Kekerdom. Een grote groep mensen zou meegaan om te helpen met laden en tevens voor de bewaking van de kolen op de terugreis. Iedereen had de nacht van tevoren slecht geslapen vanwege de overtrekkende Duitse oorlogsvliegtuigen en niemand was dus echt goed uitgerust. Op de terugweg in Plasmolen bij Mook valt chauffeur Willy Haukes in slaap en raakt de wagen langs de weg.  Daar botsen ze tegen een grote boom. Willy Haukes houdt aan dit ongeluk slechts een gebroken neus over. Hein Haukes, die ook in de cabine zat, stoot met zijn voorhoofd tegen de houten voorruitstijl van de cabine en houdt een blijvend litteken aan zijn voorhoofd over. Naat Derks, de kolenboer die op de laadbak van de oplegger zit, vliegt door de lucht en komt op straat voor de auto terecht. Hij loopt hierdoor en flink aantal kneuzingen en schaafwonden op.

 

 Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

De Ford V8 na het ongeval
v.l.n.r,  1. Frans Loeffen, 2. Hermann Haukes jr., 3. Duits Militair, 4. Jan Willems (Smid Kekerdom)
5 t/m 6 onbekend!

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Op deze foto is duidelijk te zien hoe het chassis van de Ford V8 is getordeerd.
De eierkolen zijn zelfs ver voor de wagen terechtgekomen!!
v.l.n.r. Hermann Haukes sr., Gerrit Haukes, Herman Haukes jr.1, onbekend, onbekend, Frans Loeffen, 2x Duits militair

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hier nog zichtbaar de achterzijde van de Daf oplegger.
Op deze foto met hoed Hermann Haukes sr., voor de boom Gerrit Haukes, voor Gerrit Joep Vierboom, met pet rechts op de foto Joep Haukes,
van de rest op de foto zijn de namen niet bekend.

 

In het begin van de oorlog worden alle wagens door de Duitsers gevorderd. Een groep Duitse militairen komt aan huis. Om zo veel mogelijk problemen te voorkomen hebben ze als een soort tolk iemand uit de grensstreek bij zich. Deze tolk was de baas van Hendriks Aanhanger- en wagenbouw uit Kleve. Deze vertelt vader Hermann Haukes dat hij ervoor zal zorgen dat ze alle wagens in korte tijd weer terug zullen krijgen. Hij komt zijn afspraken inderdaad na, alleen worden ze wel verplicht gesteld om met een aantal auto's voor de Duitsers te gaan rijden, bijvoorbeeld naar Frankrijk. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Joep Haukes geflankeerd door de Duitse Wehrmacht op weg naar Frankrijk

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hier een hele rij vrachtauto's die gevorderd waren incl. een chauffeur,
de Ford v8 waarmee Joep Haukes mee reed is nog net zichtbaar netjes afgezeild naast de Duitse personenauto

 

In de oorlogsjaren hebben, in verband met schaarste van benzine die op de bon was, vier wagens met een antraciet / kolengas installatie op de wagens gereden. De wagens die voor de Duitsers moesten rijden kregen hiervoor wel benzine.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Ford V8 bakwagen voorzien van een antraciet / kolengas installatie. Deze foto is gemaakt voor het woonhuis op de Botsestraat in Kekerdom
Links Gerrit Haukes, rechts Joep Vierboom

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Ford V8 met een pendelas DAF oplegger voorzien van een antraciet / kolengas installatie. Let ook op de geblindeerde koplampen, die in de oorlogstijd verplicht waren.  Chauffeur Albert Janssen (Lange Kat).

 

In verband met de evacuatie is het bedrijf vanaf september 1944 tot aan juni 1945 buiten bedrijf geweest. Zover bekend zijn voor de evacuatie de meeste auto's verstopt in de polder o.a. in een loods van steenfabriek de Kaliwaal. De twee DAF pendelas opleggers had men, omdat deze al geruime tijd stil stonden wegens een tekort aan banden, in overleg met Huub van Doorne van DAF net na de zwanenhals in twee stukken gesneden. Hierdoor waren ze onbruikbaar gemaakt voor de Duitsers. Ook had men deze twee opleggers verstopt; eentje achter de werkplaats onder een hoop rommel en de andere in de schuur van buurman Frits Willemse in Kekerdom.

Na terugkomst van de evacuatie was toch heel het wagenpark verdwenen behalve de twee in stukken gesneden en verstopte opleggers!

 

 

 

Een moeilijk nieuw begin na de oorlogsjaren

 

Bij terugkomst na de evacuatie is van het transportbedrijf maar weinig overgebleven. Woonhuis en werkplaats zijn geplunderd en beschadigd. Ook hebben de gebouwen veel te lijden gehad van het rivierwater dat, als gevolg van de door de Duitsers kapot gestoken dijken, de polders in was gelopen. 

Van het hele vooroorlogse verstopte wagenpark is nooit meer iets terug gezien of gevonden. Alleen de twee in stukken gesneden DAF pendelas opleggers die waren verstopt onder een afdak achter de werkplaats en in de schuur van boer Frits Willemse in Kekerdom zijn teruggevonden.

Tijdens het zoeken naar hun eigen vrachtwagens ziet men op de dijk tussen Leuth en Erlecom een Canadese Ford F60S V8 truck staan. Deze truck was door de Canadese militairen vast gereden in een groot gat in het wegdek van de dijk en vervolgens daar door hen achtergelaten. De wagen was nog bijna nieuw compleet met gereedschap en reserve onderdelen.

De Haukes mannen hebben toen ongevraagd deze wagen los gegraven en mee naar Kekerdom genomen. Later hebben ze dit toch aan de Canadese militairen, die in de buurt zaten, gemeld. De militairen geven hen toestemming om de wagen te houden zonder er iets voor hoeven te betalen.

Tijdens het zoeken naar hun eigen vooroorlogse materieel stuiten ze in de Millingerwaard in de buurt van steenfabriek Klaverland ook nog op een half uitgebrande Brengun carrier. Hier blijkt dezelfde Ford V8 motor in zitten als in de Canadese Ford. Men heeft toen samen besloten om ' s nachts deze motor er uit te slopen als reserve. Een groep mensen is toen met een kruiwagen dwars door de polder gelopen. Onderweg lopen ze met gevaar voor eigen leven tussen de witte vlaggetjes door, die daar stonden om aan te geven waar de mijnen zich bevonden. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Canadese Ford V8  met een Daf pendelas oplegger
Chauffeurs v.l.n.r. Willy Haukes, Jan van  Sonsbeek, persoon boven op de cabine onbekend

 

 

Canadese Ford V8 model F60S

Bij terugkomst na de evacuatie is van het transportbedrijf maar weinig overgebleven. Woonhuis en werkplaats zijn geplunderd en beschadigd. Ook hebben de gebouwen veel te lijden gehad van het rivierwater dat, als gevolg van de door de Duitsers kapot gestoken dijken, de polders in was gelopen. 

Van het hele vooroorlogse verstopte wagenpark is nooit meer iets terug gezien of gevonden. Alleen de twee in stukken gesneden DAF pendelas opleggers die waren verstopt onder een afdak achter de werkplaats en in de schuur van boer Frits Willemse in Kekerdom zijn teruggevonden.

Tijdens het zoeken naar hun eigen vrachtwagens ziet men op de dijk tussen Leuth en Erlecom een Canadese Ford F60S V8 truck staan. Deze truck was door de Canadese militairen vast gereden in een groot gat in het wegdek van de dijk en vervolgens daar door hen achtergelaten. De wagen was nog bijna nieuw compleet met gereedschap en reserve onderdelen.

De Haukes mannen hebben toen ongevraagd deze wagen los gegraven en mee naar Kekerdom genomen. Later hebben ze dit toch aan de Canadese militairen, die in de buurt zaten, gemeld. De militairen geven hen toestemming om de wagen te houden zonder er iets voor hoeven te betalen.

Tijdens het zoeken naar hun eigen vooroorlogse materieel stuiten ze in de Millingerwaard in de buurt van steenfabriek Klaverland ook nog op een half uitgebrande Brengun carrier. Hier blijkt dezelfde Ford V8 motor in zitten als in de Canadese Ford. Men heeft toen samen besloten om ' s nachts deze motor er uit te slopen als reserve. Een groep mensen is toen met een kruiwagen dwars door de polder gelopen. Onderweg lopen ze met gevaar voor eigen leven tussen de witte vlaggetjes door, die daar stonden om aan te geven waar de mijnen zich bevonden. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Ford V8 met een Daf pendelas oplegger tijdens de bevrijdingsoptocht in 1946

v.l.n.r. Willy Haukes, op chassis trekker Harry van Sonsbeek, Hein Haukes, Herman Haukes jr. 1

 

 

Andere  auto’s in de begin jaren naar de oorlog

 

Volgens de balans van 1 september 1945 had men toen alweer vier auto’s in dienst, waaronder waarschijnlijk de Canadese Ford V8,   2x een Bedford en 1x een G.M.C. Op juli 1945 heeft men van het departement van waterstaat afd. rijksverkeersinspectie district Gelderland een toewijzing  gekregen voor een vrachtwagen uit de krijgsbuit. Het ging hierbij om een Berliet truck. Over deze wagen is verder niets bekend, ook niet of ze deze wagen hebben afgewezen  of dat ze hem misschien ter plaatse hebben omgeruild!

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner  Document van een toegewezen vrachtauto

 

Wat wel bekend is, maar waar geen enkele foto van bestaat, is dat in het hele begin een 2- assige, vooroorlogse Volvo bakwagen in  gebruik is geweest. Deze wagen is waarschijnlijk maar korte tijd in gebruik geweest. In het jaarverslag van 1945 praat men alleen over  vier auto’s, maar merken worden niet genoemd. In het jaarverslag van 1946 wordt wel over merken gepraat, maar dan staat er niks over die Volvo. Deze wagen zou gekocht zijn van de firma Theunnissen uit Neerbosch Nijmegen.
Volgens de verhalen is deze Volvo vooral gebruikt bij de wederopbouw van de polder. Hij werd niet alleen gebruikt voor vracht, maar ook als bus. De wagen is onder andere gebruikt om deserteurs van de gevangenis in Nijmegen naar de polder te vervoeren, Hier werden zij te werk gesteld. Ook is de wagen in gevallen van nood gebruikt als taxi, ziekwagen en voor het vervoer van overledenen. Van deze wagen zou tijdens de bevrijdingsoptocht in de polder in 1946 een tank van hout gemaakt zijn.

Men praat in de balans van september ook over een zogenaamde M.G. wagen (Militair gezag wagen). Waarschijnlijk is dit de Canadese Ford V8.

Tussen  eind 1945 of in 1946 is via Terwindt en Hekking een nieuwe Franse Ford Kipper aangeschaft.  Van deze wagen is helaas geen enkele foto bekend. Deze wagen is zeker in dienst geweest van begin 1946 tot aan begin 1951.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

post- en briefpapier uit de jaren '40

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 

 


Bedford model OYD


Eerste echte aankoop na de oorlog een gloednieuwe  uit de legerdump ex Engelse leger.


Van dit  type Bedford zijn er 3 of misschien 4 in gebruik geweest tussen eind 1945 en 1952  de laatste was uitgerust met een  Perkins Diesel motor.
Ondanks dat eerste Bedford eind 1945 eigenlijk helemaal nieuw was moest hij half 1947 alweer compleet gereviseerd worden omdat de motor op was,  de laadbak versleten was, de veren waren doorgezakt en de remmen versleten.
Dat deze wagen toen al bijna versleten was eigenlijk niet zo moeilijk om te begrijpen de wegen waren toen erg slecht en ook werd deze wagen vaak erg overladen bijvoorbeeld kwam hij wel eens geladen met 10 ton aan dakpannen vanaf Tegelen (limburg) naar huis terwijl het laad vermogen eigenlijk maar 3 ton was.

Op 2 augustus 1949 is Theo Haukes met de andere Bedford tegen en Mack van Luijk uit Den Haag aangereden bij de Tol in Beek. Theo wilden de tram inhalen bij het omhoog rijden maar had er toen geen erg dat de NR Mack omlaag kwam,  de Beford wast toen totaal loss en is weer vervangen door een andere te kopen die stond te  koop bij de Bebber in Nijmegen toen deze derde Bedford net een paar dagen in dienst was reed Joep Janssen ermee in de sloot in de Ooij gelukkig viel de schade toen mee!

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Uit de Gelderlander 2 augustus 1949

 

Technische gegevens:

Model: Bedforf OYD
Motor: Bedford 6 cilinder in lijn benzine motor met een cilinder inhoud van 3599 CC vermogen 72 pk bij 3000 toeren
Versnellingsbak: Bedford 4 versnellingen  vooruit
Aandrijving: 4x2
Remmen: Hydraulisch vacuüm
Bandenmaat:  10.50-16
Besturing: rechts
Laadvermogen: 3 ton

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Bedford OYD voor het woonhuis van de Fam. Haukes in Kekerdom

v.l.n.r. Hermann Haukes sr., Joep Haukes, Gerrit Haukes, Jongetje vooraan Herman Haukes jr.

 

 

 Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Bedford  OYD v.l.n.r. Jan van Sonsbeek, Toon van Sonsbeek

 

 

 

G.M.C model CCKW -353

 

Van dit type G.M.C. is er een als bakwagen in gebruik geweest tussen eind 1945 en begin 1949.

 

De G.M.C. bakwagen werd eind 1945 in gebruik genomen als een 6x2 bakwagen met een open (soft top) cabine. Later heeft smid Roes, die op de Waalkade in Nijmegen zat, er een gesloten cabine van gemaakt. De ruiten waren van gewoon huisvensterglas.
Omdat het standaard tandemstel te licht was, is er in de eigen werkplaats een enkele as van een benzine Mack onder gebouwd. Deze as had standaard grotere wielen en daarom werden er op de vooras ook grotere wielen gemonteerd.  Omdat de achteras luchtdrukremmen had, werd er op de plaats waar de lier aan de voorkant zat een compressor gebouwd. Deze werd via de P.T.O. en de oorspronkelijke aandrijfas van de lier aangedreven. Helaas zorgde deze aandrijving voor veel problemen en waren vaak reparaties nodig. Later  zijn er ook luchtdrukremmen op de vooras gebouwd.

 

In december 1946 was men vergeten de motor te vullen met antivries wat als gevolg had de het cilinderblok stukvroor.
In  november 1949 is deze wagen compleet met aanhanger vanaf de loswal in Lobith de Rijn ingelopen.

 

Technische gegevens:

Model: G.M.C. CCKW-353
Motor: G.M.C. 6 cilinder lijn benzine motor met een cilinder inhoud van 4420 cc, vermogen 91,5 pak bij 2750 toeren
Versnellingsbak: Warner 5 versnellingen en een 2 versnellingen tussenbak
Remmen: Hydraulica vacuüm
Bandenmaat: 1300x20
Besturing: Links
Laadvermogen: 2.5 ton
 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner eigen werkplaats verbouwd  van tandem naar enkelasser met daarachter een eigen enkelluchtaanhanger 
v.l.n.r. Kees Nicolaasen, Theo Haukes

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner G.M.C. met een Daf dubbellucht aanhanger
v.l.n.r  Jan van Sonsbeek, Toon van Sonsbeek
 

 

F.W.D. model SU-COE

  

Van dit model  F.W.D. zijn er bij Haukes tussen begin 1946 t/m 1953 +/- 8 stuks 
in gebruik geweest, o.a. een trekker, vijf bakwagens en twee kippers.

 

De trekker uitvoering was voorzien van 11.00x20 banden op trekas dubbellucht en trilex velgen.

 

De vijf bakwagens  waren in het begin voorzien van 14.00x20 banden, maar zijn later vervangen door 11.00x20 banden en dubbellucht banden op de trekas.  Dit werd vooral gedaan om de laadbakhoogte terug te brengen. De originele vloerhoogte was 1,60 meter.

 

De twee kippers zijn altijd voorzien gebleven van 14.00x20 banden. De kipper opbouw was van Bravo. (deze kippers zijn in dienst geweest van  1951 t/m 1953).

 

Als de originele benzinemotoren goed waren, hadden deze  auto’s een topsnelheid van +/- 40 km/p, maar ze vertoonde nogal eens probleem en dan lag de snelheid stukken lager. Ze hadden meestal problemen  met de kleppen en uitgelopen zuigers. 
De meeste standaard Waukesha benzinemotoren zijn behalve bij de twee kippers later vervangen door een Cummins 6 cilinder  dieselmotor van 130 pk. Later werden hiervoor 6 cilinders Gardner dieselmotoren gebruikt.
Toen de F.W.D.s waren voorzien van een dieselmotor en kleinere banden, werd de versnellingsbak die midden in het chassis zat omgedraaid van voor naar achteren. Hierdoor ontstond een  betere overbrengingsverhouding.

 

Technische gegevens:

Model: F.W.D. tyoe SU-COE
Motor: Waukesha 6 cilinder zijklep benzinemotor met een cilinderinhoud van 8500 cc en een vermogen van 138 pk bij 2300 toeren
Versnellingsbak: 5 Bak met permanente vierwielaandrijving
Aandrijving: 4x4
Remmen: Lucht Hydraulisch
Banden: Standaard 14.00x20

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet rijden met een combinatie als op deze foto was in die tijd toegestaan. Later mocht dit nog maar in bepaalde gebieden of men moest hiervoor een speciale vergunning hebben. Nog weer later werd dit geheel verboden. 
Let op de tractorbanden op de trekas !!
Chauffeur v.l.n.r. Jan van Sonsbeek, Willy Haukes, Jan van Haaren

 

FW.D. SU-COE trekker met trilexwielen en 11.00x20  banden en achter deze truck een DAF pendelas oplegger met een laadvermogen van 12 ton en daarachter  een DAF aanhanger met een laadvermogen van 8 ton.
Voor de verlichting van de oplegger en aanhanger waren door DAF sleepcontacten gemaakt in de koppelingsschotel van de truck en in de glijplaat  van de oplegger. Dit werkte zeer slecht, waardoor vaak knipperende verlichting ontstond.
De aanhanger had in plaats van een kogellager draaikrans een molenstel met een glijplaat. Deze kwam behoorlijk snel droog te staan, waardoor de aanhanger bijna onbestuurbaar werd.
De topsnelheid van deze combinatie was  +/- 40 km/h, er werden +/- 9000 klinkers geladen. Dit was ongeveer 30 ton. Hierdoor  was het totale gewicht +/- 55 ton en de totale lengte was+/- 23 meter.


Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Een F.W.D met een DAF pendelas onderweg naar Rotterdam in 1947.
Let op de grote verbouwde wielkasten van de oplegger. 
Dit werd gedaan om de grote wielen te kunnen monteren, omdat de trekker t.o.v. de oplegger zo hoog was. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

F.W.D.  SU-COE in originele legeruitvoering met rondom enkelluchtbanden van 14.00x20. 
Deze combinatie kwam uit de overname van transportbedrijf Langen uit Cuijk.
Achter de wagen een DAF  pendelas aanhanger, die ook bij de overname hoorde. Let op de hoogte van de laadvloeren bij de motorwagen en de aanhanger. Deze is +/- 1.60 meter hoog.
Chauffeurs v.l.n.r. Toon van Sonsbeek, Hentje Terwindt




Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

F.W.D. SU-COE die omgebouwd is. Rondom 11.00x20 banden en dubbellucht op de trekas en aanhanger. Dit werd gedaan om de laadvloer zo laag mogelijk te maken. De aanhanger achter deze wagen is in eigen werkplaats gebouwd van een sloop F.W.D. chassis.
Chauffeurs v.l.n.r. Johan Haukes, Jan de Meij 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hier dezelfde F.W.D. als op de foto hierboven alleen nu van de achterzijde. 
Let op het ene kleine achterlichtje links onder de kentekenplaat, achter op de aanhanger en de kromme trekstang achter de cabine.
Chauffeurs v.l.n.r. Jan de Meij, Johan Haukes

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hier de zelfde F.W.D als hier boven, maar een paar ouder. 
Let op de kale banden op de trekas , de aanhanger en de twee reservewielen boven op de lading stenen!!
Chauffeur Jan Menting uit Millingen aan de Rijn

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

F.W.D. met daarachter een geheel  in eigen werkplaats gebouwde dieplader aanhanger. Hierbij werd onder andere  gebruik gemaakt van een sloop F.W.D. chassis. Deze foto is gemaakt vanaf een andere F.W.D. op de Botsestraat. 

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

F.W.D -SU-COE omgebouwd van benzine- naar  Cummins dieselmotor. 
Omdat deze motor langer was, moest de voorkant worden uitgebouwd!!
Chauffeurs v.l.n.r Herman Haukes sr. , Thomas Haukes

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerUit de Gelderlander 2 maart 1947
Ongeval met een  F.W.D.  Chauffeur Theo Haukes en bijrijder Kees Nicolasen

 

 

International model K11

Van dit model International zijn erbij Haukes 2 in gebruik geweest

 

De eerste met kenteken M-9591 is in gebruik geweest vanaf 1946 t/m begin 1952. Deze eerste International kwam rechtstreeks uit de legerdump met een open cabine. Met deze open cabine heeft men de eerste tijd in de zomer gewoon rondgereden. Later is de cabine vervangen door een stroomlijncabine van Paul & van Weelde.
Op deze wagen was de vaste chauffeur Joep Haukes.
Joep Haukes haalde in juli 1947 met deze combinatie ( de trekker met daarachter de DAF pendelas en daarachter een DAF aanhanger ) een ereprijs als beste chauffeur en tevens behaalde hij het eerste vakbekwaamheidsdiploma.

De tweede, met kenteken M-74710, is in gebruik geweest vanaf 1949 t/m eind 1952. Deze wagen was overgenomen van Transportbedrijf Schut uit Zutphen, die hem had gebruikt voor de pakket dienst. Deze wagen was goed onderhouden en had pas 47.000 mijl gereden.
Op deze wagen was de vaste chauffeur Willy Haukes.

Beide Internationals hadden in het begin de originele Red Diamond benzinemotor. Later, in september 1949, werd eerst de wagen van Joep voorzien van een Cummins HB 400 direct ingespoten dieselmotor, die een vermogen had van 100 pk bij 1800 toeren. Kort daarna werd de wagen van Willy voorzien van een Cummins dieselmotor.
In het begin na het inbouwen van de Cummins dieselmotors hadden deze wagens nogal eens last van een lekkende carter. Dit kwam doordat de ruimte tussen het carter en de vooras erg klein was, waardoor het carter lek kon raken als men door een groot gat heen reed of als men over een spoorwegovergang reed. Later heeft men de carters en voorvering aangepast.
Deze trekkers waren in verband met de korte wielbasis, die ongeveer gelijk was aan een Volvo F88/F10, zeer goed wendbaar en goed bruikbaar voor een oplegger.

Technische gegevens:

Model: International K11 (M426)
Motor: Red Diamond 6 cilinder benzinemotor 126 pk
Versnellingen: 5 bak
aandrijving: 4x2
Besturing: Links
Topsnelheid:  Met een benzinemotor 61 km/p

 

 Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

De eerste aangekochte International K11 truck. Deze was in opdracht van Haukes bij Paul & van Weelde voorzien van een stroomlijncabine. Achter de trekker hangt een DAF pendelas oplegger. Deze oplegger komt uit de overname van transportbedrijf Lange uit Cuijk. Let op de verhoging die op de kleppen is gemaakt om meer te kunnen laden. v.l.n.r. Paul Haukes +/- 10 jaar oud, Berti Wieke, een Oosterijks kind dat een tijdje bij de familie Haukes in huis is geweest.

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerInternational K11 met een Netam  oplegger met een laadvermogen van 15 ton
Chauffeur v.l.n.r. Willy strijbos, Jan van Sonsbeek

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerInternationaal K11 met een Daf pendel as 
Chauffeur Bernd Hubbers

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

International K11 tijdens de transportdemonstraties op 12 juni 1947 in Arnhem.
Chauffeur Joep Haukes

 

 

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerEen artikel uit de Gelderlander over de show in Arnhem 12 juli 1947

 

 

 

  Diverse advertenties Haukes uit Gelderlander 1947/1948

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the ownerHet is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

 

                                                        

 

 Austin K6 met een Coles kraan opbouw

Van dit model Austin met een Coles kraan opbouw is er bij Haukes 1 in gebruik geweest

                                                                            

Deze Austin is in september 1946 in gebruik genomen en is in gebruik geweest tot het begin van de jaren '60.
Deze wagen is de laatste jaren alleen nog maar op het eigen terrein in gebruik geweest en voor zo ver bekend is deze alleen voorzien geweest van een provinciaal kenteken.

Deze Austin is voor allerlei doeleinden gebruikt, o.a. voor het laden en lossen van auto’s maar ook voor allerlei soorten hijswerkzaamheden zowel op eigen terrein als daarbuiten.
Later is de giek aan de kraan in eigen werkplaats veranderd, zodat hij hoger en zwaarder kon hijsen en er is ook een cabine op de kraan gebouwd.
Toen de giek veranderd was werd hij ook gebruikt als dragline. Hiervoor was er een knijper aan de hefhaak bevestigd. Dat betekende wel dat er nu iemand mee moest om via een touw de knijper los te trekken om hem te legen.
Deze kraan is ook nog gebruikt voor de wederopbouw van o.a. Nijmegen.

Technische gegevens:

Model: Austin K6
Motor: Austin 6 cilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 3995 cc en een vermogen van 85 pk
Versnellingsbak:4 bak  en een tussenbak met 2 versnellingen
Aandrijving: 6x4
Remmen: Hydraulisch vacuüm
Besturing: Rechts
Bandenmaat: 10.50x20

Kraanopbouw:

Merk: Coles draaikraan
Hefvermogen: 3 ton
Hijshoogte: 5 meter
Reikwijdte: 5.18 meter
Aandrijving kraan: Elektrisch (aandrijving aggregaat Austin 4 cilinder zijklep benzinemotor)

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 
Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Austin Coles kraan gemaakt eind 1946 op het terrein in Kekerdom.
v.l.n.r. Gerrit Haukes, Paul Haukes, Thomas Haukes, net zichtbaar achter de kraan onbekend !!

 

 Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 
Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Opladen van gerooide bomen op het Keizer Karelplein in Nijmegen met Austin K6 kraan  +/- eind 1947.

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 
Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Austin K6 kraan aan het werk bij de wederopbouw van de Burchtstraat in Nijmegen.
Op deze foto is goed te zien dat de mast is aangepast en dat er een cabine op de kraan is gemaakt.
Kraanmachinist: Hein Haukes. Bediener aan de knijper: Gertje Leenders.

 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 
Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

+/- 1948 Hermann Haukes sr. en zijn vrouw mevrouw Haukes-Leenders poseren voor hun woonhuis.
Ze staan tussen beide brandstofpompen in; de linkse pomp van Shell is al een heel stuk moderner dan de rechtse pomp. 

 

Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 
Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner

Hermann Haukes sr. (2de van rechts) was jarenlang voorzitter van het kringbestuur van het Wegtransport.



Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar

It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner 
Het is niet toegestaan om foto's of tekst van deze website te gebruiken of te kopiëren zonder toestemming van de eigenaar It is not allowed to use or copy photo's ore content from this website without the permission of the owner Tekst 16-12-1948 zie bovenstaande foto

 

 Terug naar boven

 

 

 

     

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?